Meest Gestelde Vragen
Dit duurt 6 tot 8 maanden.
Ja, wij sturen een waterputrapport naar onze donateurs bij een donatie van €500,- of hoger. Dit rapport bevat foto’s van de waterput, het aantal mensen dat gebruik maakt van de waterput en technische informatie.
Wij verzamelen alle donaties lager dan € 500,- onder dit fonds. Reparaties en benodigde aanvullingen worden vanuit dit fonds gefinancierd.
Donateurs, die niet in staat zijn om alleen een waterput te laten maken, maar een deel van €500,- of een veelvoud daarvan doneren, nemen samen met anderen deel aan dit soort hulp.
Donateurs die in deze groep vallen, kunnen de waterput zelf een naam geven naar hun keuze en ontvangen een waterputrapport.
Adak betekent iets doen omwille van Allah, ook al is het niet noodzakelijk om te doen. Een andere definitie is, gelofte doen aan Allah om van een daad een plicht te maken. Geloften gemaakt ter wille van Allah zijn daden die vervuld moeten worden en geldig zijn in de ogen van Allah. Allah de Almachtige zegt in de Koran: "Laat hen dan de voorgeschreven verplichtingen afmaken." (Soera Hadj, 22:29). Hetgeen wat wordt toegewijd, moet in de vorm van aanbidding zijn. Enkele voorbeelden zijn: "Ik zal drie dagen vasten", "Ik zal zoveel bidden", "Ik zal offers brengen." Het is toegestaan en geldig om een gelofte af te leggen door het uit te spreken. Er zijn twee soorten Geloften (Adak); voorwaardelijke (muallak) en onvoorwaardelijke (gayrimuallak). Nezir (verplichtingen) zijn ook in tweeën verdeeld; als voorwaardelijk en niet-voorwaardelijk, en deze typen zijn ook onderling verdeeld in verschillende delen. 1) Voorwaardelijke geloften (muallak Adak): Geloften die verbonden zijn aan de realisatie en vervulling van bepaalde zaken. Bijvoorbeeld: "Als mijn ziekte overgaat en ik beter word, zal ik zo lang vasten." of "Ik zal er zoveel offeren als dit." Soms zijn er ook geloften die gebonden zijn aan een gebeurtenis en een toegewijde actie. Bijvoorbeeld: "Als ik zo met iemand praat, ben ik verplicht deze aanbidding te verrichten." Wanneer de gebeurtenis tot stand is gekomen, wordt het verplicht om de toewijding te vervullen. Als de toewijding al is uitgevoerd voordat de gebeurtenis heeft plaatsgevonden, in het geval van bijvoorbeeld: "Als ik deze baan heb, zal ik voor zoveel vasten."; Als de persoon vast voordat de gebeurtenis heeft plaatsgevonden en als later de gebeurtenis plaatsvindt, moet de persoon opnieuw vasten. 2) Onvoorwaardelijke geloften (mutlak adak): Deze soorten geloften worden ook in tweeën gedeeld als specifieke (voor de hand liggende) geloften of niet-bepaalde (niet-gespecificeerde) geloften. Bijvoorbeeld: "Ik zal aanstaande donderdag vasten." betekent een zekere onvoorwaardelijke toewijding; "Ik zal tien dagen vasten." Een gelofte die wordt gedaan door uit te spreken, is daarentegen een onvoorwaardelijke (gayrimuallak) gelofte. Wat voor soort Adak er ook gedaan wordt, deze geloften moeten worden vervuld. Indien deze niet vervuld worden, veranderen ze in schulden. De vastgestelde plaats, persoon en hoeveelheden kunnen worden gewijzigd.
De toewijding kan soms een offer zijn. De volgende twee punten zijn belangrijk bij het offer dat wordt geofferd:
1) Het Adak offer moet afkomstig zijn van vierpotige dieren zoals vee en kamelen, zoals in de udhiyye (qurbani-offer) en hedy (het offer dat wordt geofferd door de pelgrim).
2) De persoon die een offer (laat) slachten en de Usûl (moeder, vader, grootmoeder, grootvader en hoger) en füru (zoon, dochter, kleinkinderen en lager) mogen niet eten van het vlees van het Adak offer. Het vlees van het Adak offer wordt volledig aan de armen gegeven.
Als degenen die het Adak offer (laten) slachten of degenen die niet mogen eten van het vlees, toch eten van het vlees van de Adak offer, moeten ze de waarde van de hoeveelheid die ze eten aan de armen geven.
Het eerste haar op het hoofd van een pasgeboren baby wordt aqiqa genoemd. Zeven dagen na de geboorte van het kind, na het gedeeltelijk of volledig scheren van het haar op zijn/haar hoofd en het geven van zijn/haar naam, wordt het offer dat wordt geofferd om God te danken ook wel aqiqa-offer genoemd. Dit offer wordt ook wel het "nesik"-offer genoemd. De Aqiqa-offering is een praktijk die is vastgesteld als sunnah (woorden/levenswijze van de profeet Mohammed). Aisha (r.a.) vertelt: "De Boodschapper van Allah (s.a.v.) heeft ons beveelt om twee schapen te offeren als 'aqiqa' voor jongens en één voor meisjes." (Ibn Mace Sunen, Hadith nr: 3163 en 1515). Ook vertelt Aisha (r.a.) over: “Onze Profeet (s.a.v.) offerde aqiqa-offers op de zevende dag van de geboorte van zijn kleinkinderen Hasan en Hussein en noemde ze naar hem.” (Tajrid-i Sarih Vertaling, XI, 401) Aqiqa-offer is mandub volgens de Hanafi-sekte, en sünnet volgens de andere drie grote imams. Aqiqa-offers kunnen worden geofferd vanaf de dag dat het kind wordt geboren tot de puberteit. Maar het is beter om te offeren op de zevende dag. Op de zevende dag krijgt het kind een naam en wordt zijn/haar haar geknipt en goud of zilver geschonken als liefdadigheid naargelang het gewicht van het haar. De voorwaarden die worden nagestreefd om dieren te slachten als Aqiqa-offers, zijn ook de voorwaarden die gelden voor andere offers. De persoon die het aqiqa-offer (laat) slacht(en) en de mensen van het huis mogen eten van dit vlees. Wel wordt een deel ervan weer aan de armen gegeven.
Het offer dat wordt geofferd om Allah bij welke gelegenheid dan ook te bedanken, wordt het offer van dankbaarheid (shukr) genoemd. Een persoon kan een offeren om te bedanken voor het bereiken van een gewenst doel of een zegen heeft gekregen. Het offer dat op deze manier wordt geslacht, is geen Adak offer. Daarom is het niet verplicht om te offeren. De offers die zijn geslacht door de mensen die de temettu- of qiran-bedevaart in de Harem-regio uitvoeren, zijn ook offers van dankbaarheid, doordat ze zowel hadj als umrah in hetzelfde seizoen uitvoeren. Aangezien het dank offer geen Adak offer is, kan het vlees van dit offer ook door de persoon die een offer (laat) slacht(en) en leden van zijn familie worden gegeten. Het kan ook worden gegeven aan de armen.
We gaan regelmatig naar landen waar we waterbronnen en wezen hebben. Gedurende deze tijd worden de gedoneerde offers uitgedeeld aan wezen en mensen die het nodig hebben.
De informatie over het slachten wordt via een sms verzonden naar al onze donateurs die ons hun contactgegevens verstrekken.
De sponsorperiode van een wees is minimaal een jaar en kan duren tot de wees op eigen benen staat, met een steunverklaring van de sponsor voor een periode langer dan een jaar. Als de weessponsor na een jaar wil stoppen met zijn ondersteuning, moet hij/zij dit schriftelijk (ook per e-mail) aan ons doorgeven.
We sturen een bestand met informatie over de wees naar elke weessponsor die de wees minstens een jaar ondersteunt met een maandelijks bedrag van €35,-. Het bestand bevat een foto van de wees, evenals informatie over de stad, familie, school en persoonlijke informatie van de wees.
Weesdossiers worden tussen 3 en 6 weken naar de weessponsor gestuurd.
Een weessponsorschap staat voor het ondersteunen van een wees met een maandelijks bedrag van €35,- gedurende minstens een jaar. Alle andere donaties die naast het weessponsorschap worden gedaan, worden verzameld in het wezenfonds en besteed aan de algemene behoeften van wezen. Vakantiegeschenken, schoolbenodigdheden, kleding, etc. voor weeskinderen worden vanuit dit fonds gefinancierd. We sturen geen weesdossiers naar donateurs die doneren aan het wezenfonds.
Het Cataractfonds is een fonds dat is opgericht voor de uitvoering van cataractoperaties dankzij kleine bijdragen. Kleine bijdragen die op dit gebied worden gedaan, vormen samen een grote redding voor iemand die het nodig heeft.
De offercampagne werkt aan de hand van een verzamelsysteem. Dankzij dit systeem kunnen we offers slachten in plaatsen waarbij het meer dan €100,- kost, maar ook op plaatsen waarbij het meer dan €100,-.
In verband met het verzamelsysteem sturen wij geen bericht over in welk land er geslacht is. Waar het om gaat is dat wij offers slachten met het geld dat wij inzamelen. En dit gebeurt. Hasene helpt duizenden arme mensen in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Turkije.
De informatie over het slachten wordt verzonden naar al onze donateurs die contactgegevens verstrekken, hetzij via sms of e-mail. Ook informeren we onze donateurs via postkaarten als ze hun adres doorgeven. Een Hasene offer (qurban) donatiemelding wordt als sms naar u verzonden.
Er staat een inscriptie op onze offerenveloppen waarin staat dat de volmacht wordt genomen. Wanneer een donatie wordt gedaan met de intentie om te (laten) offeren, betekent dit als het ware dat u ons volmacht geeft en dat wij, als de partij die de donatie ontvangt, de volmacht nemen. De intentie is hier waar het om gaat. Het proberen om een daadwerkelijke volmacht te krijgen van tienduizenden mensen binnen zo'n grote organisatie zou immers operationeel niet haalbaar zijn.
Voedselpakketten bevatten over het algemeen basisvoedingsmiddelen zoals rijst, pasta, linzen, olie, suiker, meel, melkpoeder, thee, vruchtensap en dadels. De inhoud van de voedselpakketten is afhankelijk van de levensmiddelen die worden geconsumeerd in de landen waar ze worden uitgedeeld.
In de hadîth-i-sherîfs wordt vermeld uit welke goederen fitra moet worden gegeven en wat de hoeveelheid moet zijn. Echter, aangezien er in die tijd een verschil was in de weegschaal en er een verandering was in het gebruik van goederen, hebben islamitische geleerden verklaard dat de hoeveelheid fitra vandaag de dag zou moeten voldoen aan de dagelijkse voedselbehoefte van ten minste één persoon. Het bedrag van fitra per persoon is momenteel vastgesteld als 10 euro.
De persoon heeft voldaan aan zijn basisbehoeften. Een jaar later heeft hij 3.800 euro geld, 50 gram goud (juwelen), 1.250 euro op spaargeld of op een woonspaarrekening in bezit.
50 g goud behoort in principe niet tot het nisab bedrag, maar aangezien de andere goederen echter het nisab-bedrag overschrijden, wordt het wel toegerekend aan de zakaat.
De rekening:
50 g x 37,07 EUR* = 1.853,50 EUR.
Volgens deze rekening: 3.800 euro + 1.853,50 euro + 1.250 euro = 6.903,50 euro.
2,5% van dit bedrag wordt als zakat betaald.
Dit betekent 6.903,50 euro x 0,025 = 172,58 euro zakat.
* De gramprijs van goud was op 08.03.2019: €37.07
De gramrekening van goud moet worden bepaald op basis van de datum waarop zakat moet worden betaald.
In hadith-i-sherîfs wordt vermeld van welke goederen tot fitra, en er gegeven moet worden. Omdat er in die tijd echter een verschil was in de weegschaal en er een variatie was in het gebruik van goederen, verklaarden islamitische geleerden dat de hoeveelheid fitra vandaag de dag moet voldoen aan de dagelijkse voedselbehoefte van ten minste één persoon. Het bedrag van fitre per persoon is momenteel 10 euro.
In 30 verzen van de Koran wordt de aanbidding van zakat genoemd met het woord "zakat" en wordt er bevolen om zakat te betalen. Het woord "aalmoezen" wordt echter in 14 verzen gebruikt. Sommigen daarvan hebben ook de betekenis zakat, zoals; “Neem aalmoezen van hun eigendom en daarmee reinig je ze (van zonden). En bid voor hen. Want uw gebed is rustvol voor hen.
En Allah is Alhorend, Alwetend. (At-Tawbah, 9-103)
Weet dat jullie degenen zijn die opgeroepen worden om bijdragen te geven op de Weg van Allah. En onder jullie zijn er die gierig zijn, en wie gierig is: voorwaar, hij is slechts gierig ten nadele van zichzelf. En Allah is de Behoefteloze, terwijl jullie de behoeftigen zijn. En als jullie je afwenden, dan zal Hij jullie door een ander volk vervangen, waarna zij niet als jullie zijn. (Mohammed 47-38)
En onderhoudt de shalât en geeft de zakât en wat jullie hebben vooruit gezonden aan goede daden voor jezelf; jullie zullen het bij Allah aantreffen. Voorwaar, Allah is Alziende over was jullie doen (Al-Baqarah, 2-110)
Neem van de bezittingen de zakkât, jij reinigt en zuivert hen daarmee. (At-Tawbah, 9-103).
Geef het rechtmatige deal (de zakât) van op de dag van hun oogst. (Al-An'am, 6:141)
In de volgende hadîth-i-sherîfs wordt vermeld dat zakat verplicht is: “De basis van islam is de vijf pijlers. Eén daarvan is het geven van zakat.” (Bukhari, Iman, 1,2; Muslim, Iman, 19-22; Tirmidhi, Iman, 3; Nasei, Iman, 3.) Onze Profeet (vzmh) stuurde Muaz b. Terwijl hij Cebel (r.a.) als gouverneur naar Jemen, toen zei hij deze woorden tegen zichzelf: “Informeer hen dat Allah zakat een plicht is. Neem zakaat van de rijken en geef het aan de behoeftigen.” (Bukhari, Zakat, 1; Abu Davut, Zakat, 5; Nasai, Zakat, 46; Ibn Mace, Zakat, 1.) Eeuwenlang zijn alle mujtahid-geleerden het erover eens dat zakat een verplichte eredienst is. Zakat is een financiële aanbidding die elke moslim jaarlijks éénmaal moet doen. Een persoon deze plicht ontkent, betekent dat hij/zij ook zijn religie ontkent. Iedereen die zonder twijfel de verplichting van zakat accepteert, maar dit niet doet of onvolledig doet, is een zondaar.
Zakat is verplicht voor elke moslim (man en vrouw) die oud en wijs genoeg is, die afhankelijk is en zijn basisbehoeften kan voorzien. Zakat is een plicht voor het nisab-bedrag aan zakat-goederen van het afgelopen jaar.
“Aalmoezen (zakat) worden alleen gegeven aan de armen, de behoeftigen, de ambtenaren (die de zakaat innen), slaven (die hun vrijheid proberen te kopen), schuldenaren, mensen die de weg van Allah volgen en de reizigers.
En Allah is Alwetend, Alwijs (At-Tawbah, 9-60). Zoals in de vers wordt genoemd, wordt kan zakat worden verdeeld over de acht klassen. Er zijn meerdere groepen die recht hebben op zakat, dus niet alleen de arme mensen. Om deze reden is het noodzakelijk om een eerlijke verdeling te maken onder deze 8 klassen. Om te voorkomen dat de armen en andere behoeftigen worden beledigd, is de tussenkomst van zo’n organisatie noodzakelijk. Deze maatschappelijke organisatie is ook een plicht voor ons. We doen ons best om deze groepen te helpen: middelbare scholieren en andere studenten in nood; kinderen in Europa om hun religieuze en culturele opvoedingen te ondersteunen; armen, weduwen en wezen die geen inkomen hebben, arme patiënten die vanwege financiële onmogelijkheid geen kans hebben op gezondheidsdienst; scholen, organisaties en ziekenhuizen in nood; slachtoffer van natuurrampen (aardbevingen en overstromingen).
Kortom, iedereen, alle moslims die in nood zijn. Wij besteden onze donaties aan alle onderdrukten, met als doel om de Islam te voortzetten.
Deze goederen behoren tot zakaat: goud, zilver, landbouwproducten, huisdieren en commerciële goederen. Het doel van zakaat is om te voorzien in de behoeften van mensen in nood. Zakaat kan met de hiervoor aangegeven goederen, of met de materiele waarde van deze goederen in de vorm van geld gegeven worden aan mensen die het nodig hebben.
Zakat betekent dankbaarheid voor de rijkdom die door Allah (c.c.) is geschonken. Zakat betekent niet dat je eigendom vermindert, integendeel, als men zakat geeft, zal je eigendom ook toenemen. Er is nog nooit iemand failliet gegaan omdat hij/zijn zakat heeft gegeven aan de aalmoezen.
De koran zegt dit als volgt: "Als jullie dankbaar zijn, dan zullen Wij zeker jullie (genietingen) vermeerderen." (Soera Ibrahim, 14:7) “[…] Voorwaar, degenen die geloven en goede daden verrichten en de ṣalāh onderhouden en de zakāh geven, voor hen zal de beloning bij hun Heer zijn. […]” (Soera al-Baqara 2:277) De Profeet (vzmh) zei: "Bescherm uw eigendom door zakat te geven, genees uw ziekten door zakat te geven en wees voorbereid op de problemen die zullen komen door te bidden." (Taberani en Abu Nuaym el-Hilye) "Reinig je eigendom door zakat te geven." (Lubabü'l Hadith)
Het niet betalen van zakat veroorzaakt zowel wereldse als buitenaardse straffen. De volgende verzen en hadiths wijzen op de wereldse nadelen van het niet betalen van zakaat. V
Erzen: "En laat degenen die gierig zijn (en achterhouden van) wat Allah hun gegeven heeft van Zijn gunst, niet denken dat het goed voor hen is. Welnee, het is slecht voor hen, (het onderwerp van) hun gierigheid zal hen op de Dag der Opstanding om hun nek gehangen worden. En aan Allah behoort de erfenis van de hemelen en de aarde. En Allah is Alwetend over wat jullie doen.” (Soera Al-i Imran, 3:180)
“Weet jij wie degene is die (de Dag van) het Oordeel loochent? Dat is degene die de wees wegduwt. En hij spoort niet aan tot het geven van voedsel aan de behoeftigen. Wee dan de verrichters van de shalât, Degenen die onachtzaam zijn met hun shalât. Degenen die er een vertoning van maken. En die de levensbenodigdheden tegenhouden.” (Surat al-Maun, 1-7)
Hadith-i Sharifs: "Als liefdadigheid (zakat) wordt gemengd met een eigendom, zal dat eigendom worden vernietigd." (Beyhaki) "Wie geen zakat geeft op zijn eigendom, zal Allah (c.c.) zijn eigendom niet meer beschermen." (Lübabü'l Hadith) We kunnen de waarschuwingen uit de bovengenoemde verzen en hadiths als volgt samenvatten: 1. Indien je gierig bent, en geen zakat geeft, zal Allah (c.c.) deze plicht van ons nemen en wordt deze aan een andere samenleving gegeven. 2. Als zakat wordt vermengd met eigendommen, zal het je eigendom vernietigen.
Deze goederen behoren tot zakat: goud, zilver, landbouwproducten, huisdieren en commerciële goederen. Ze kunnen ook de waarde van deze goederen berekenen, en geven in geld. De eigenaar maakt zelf de keuze. Boete, te veel schulden, fitra,… zijn uitzondering, en dan hoef je geen zakat uit te geven. Het doel van zakat is om te voorzien in de behoeften van mensen in nood. Zakat kan ook een onroerend goed zijn. Bijvoorbeeld als je één goud hebt, kan je x aantal kleren uitgeven (zoals het dezelfde prijs als goud). Je kan ook geld geven voor dieren of handelsgoederen. Het is beter te kijken en te kiezen wat nuttig is voor mensen in nood.
1.Nisab in goud en zilver volgens de shar'i-maat:
De nisab van goud en zilver is 80 gram en de nisab van zilver is 560 gram. Als een persoon meer dan één jaar in bezit is van 80 gram goud of 560 gram zilver (geldt ook voor geld en handelsgoederen), is hij/zij aansprakelijk voor zakat.
Het tarief van zakat op goud, zilver en geld is een veertigste, dat wil zeggen 2,5%. Voorbeeld indien je 80 gram goud hebt, wordt er 2 gram vereist; of als je 560 gram goud hebt, wordt er 14 gram zakat vereist.
2.Zakat op sieraden: Zakat is vereist voor sieraden gemaakt van goud of zilver, tafels, potten, lepels, vorken en dergelijke wanneer het nisab-bedrag is bereikt. Omdat goud en zilver handelsgoederen zijn, zijn ze gemaakt voor de handel. Want ze kunnen verkocht worden als winst. Daarom zijn de eigenaars verplicht om hun zakat te geven.
3. Quorum Voltooiing: Goud, zilver, geld en handelsgoederen worden bij elkaar opgeteld om het quorum te voltooien. Als een persoon wat goud, zilver en handelsgoederen in bezit heeft, en de waarde van hun totaal gelijk is aan een nisab-bedrag, bijvoorbeeld 80 gram, wordt er vereist om één veertigste daarvan als zakat te geven.
4.Zakat op goud en zilver van laag karaat: Goud of zilver vermengd met metalen van mindere waarde wordt "magşûş" genoemd. Als goud en zilver worden gemengd met een ander metaal, en als bijvoorbeeld de meerderheid bestaat uit goud is, dan behoort het tot goud. Bij het rekenen van de zakat moet men hiermee wel rekening houden, om dat de waarde lager zal liggen dan zuiver goud/zilver. Het is belangrijk dat deze goederen het Nisab-bedrag bereiken.
5.Zakat van papiergeld: het geld dat wordt gebruikt in ruil van goederen in plaats van papiergeld en munten, gouden en zilveren munten. Deze zijn tegenwoordige ook de verkoopprijs van onze goederen. Om deze reden, wanneer het nisab-bedrag is bereikt, wordt zakat verplicht op papiergeld tegen een tarief van één veertigste, zoals het is in goud en zilver. Hierbij is het belangrijk om je te baseren op de goud-quorum. Omdat goud essentieel is in de geldtransacties van vandaag.
6. Zakat van de schuldeiser: Als je de schuldeiser bent, het gegeven bedrag het nisab-bedrag bereikt, wordt de plicht van zakat verdeeld in 3 groepen.
a) Sterke schuldenaars: Geld gegeven als een lening, handelsgoederen gekocht met banklening, en als de schuld kan worden bewezen met solide documenten, dan behoor je tot de sterke schuldenaars. Wanneer deze schulden worden geïnd, mag je pas de zakat van de voorgaande jaren geven.
b) Middelgrote schuldenaars
Schulden die voortvloeien uit de verkoop van handelsgoederen of dieren die meer dan een half jaar in de wei grazen, hebben geen schulden, maar wel in de schulden voortvloeien uit de verkoop van huur of gewone kleding. Bij dergelijke schulden begint de veroudering periode vanaf de datum waarop de schuld wordt gegeven de huurder of de klant, en het is noodzakelijk om zakat te geven voor de vorige jaren.:
c) Zwakke schuldenaars: Indien het normaal het bezit van iemand anders is, zal men dit zonder schuld nemen. Schulden zoals mahr, erfenis, testament, vergoedingen aan de vrouw van een echtscheiding behoren hierbij. Zolang één jaar niet overschreden wordt, is het niet nodig om zakat te geven. Betaling is echter verplicht op het moment van inning van de schulden. Het is noodzakelijk om zakat te geven wanneer ⅕ van de nisab wordt ontvangen voor sterke schulden, en wanneer de volledige nisab wordt ontvangen voor middelgrote en zwakke schulden. Daarentegen, indien zwakke schulden een nieuw inkomen ontvangt, moet er nog steeds een periode van een jaar overheen gaan.
Goederen buiten goud, zilver en geld, zoals huisbenodigdheden, diersoorten, landbouwproducten, kleding en dergelijke roerende en onroerende goederen zijn bedoeld om commerciële handelingen te verrichten. Het ter beschikking stellen van een huis, winkel, land, akker, tuin en soortgelijke eigendommen, die de eigenaar heeft verworven met het doel om te verkopen en winst te maken, is vergelijkbaar met het ter beschikking stellen van handelsgoederen. Voor deze moeten er zakat gegeven worden, net als commerciële goederen. In sommige gevallen is niet vereist zoals; een huis waar je geen huur voor vraagt, of werkplaatsen die worden gebruikt voor handel, magazijnen, kantoren en faciliteiten die worden gebruikt voor de industrie.
1. Voorwaarden voor het verkrijgen van Zakat op handelsgoederen:
a) Handelsgoederen die het Nisab-bedrag bereiken: Als de waarde van de handelsgoederen minimaal een waarde van 560 gram zilver of 80 gram goud heeft in het begin van de jaar, De wordt er zakat gevraagd voor deze goederen (rekening gehouden met de eindejaars waarde). Zakat wordt gegeven volgens deze waarden.
b) Indien handelsgoederen één jaar hebben overschreden: Vanaf de datum van bezit van de handelsgoederen, moet het een jaar verstreken zijn. Dus het gaat hier niet over de leeftijd van het goed zelf, maar over de tijd van bezit. Volgens Hanafi en Malikis kijken ze naar het begin en het einde van het jaar, niet het midden. Als een persoon aan het begin van het jaar het nisab-bedrag aan goederen bezit, dan is het noodzakelijk om zakat van dit eigendom te geven. (er wordt niet gekeken naar de toe-en afnames gedurende heel het jaar)
c) Intentie om te handelen op het moment van aankoop:
Bij de aankoop van handelsgoederen is het noodzakelijk om handel te drijven. Als de beslissing gemaakt nadat men de goederen koopt, dan moet men niet ver zijn van het idee handel drijven.
Zolang er geen sprake van te koop aanbieden, verkoopadvertentie, of volmacht voor verkoop, behoren deze goederen niet tot de handelsgoederen. Een handelsartikel dat oorspronkelijk niet voor een commercieel doel is gekocht, zoals meubilair, tapijt of graan, wordt niet als commercieel eigendom beschouwd en mag men deze bewaren voor toekomstige verkoop. Daarom wordt er pas na één jaar tijd zakat gevraagd voor deze handelsgoederen.
Als een persoon een onroerend goed verhuurt of deze gebruikt voor het verbouwen van landbouwproducten of voor opslag, moet hij of zij zakat betalen voor het inkomen van deze plaats. Indien deze plaats wordt overgebracht aan een gemeentelijk bestemmingsplan, verandert de commercieel eigendom. Vanaf de datum dat eigendom te koop wordt aangeboden, is er vereist om één veertigste ervan als zakat te betalen. Kort samengevat, wanneer de goederen commercieel worden beschouwd, pas dan is zakat vereist. Hierbij moet je rekening houden met de quorum bereik, één jaar overschrijdingsduur en commerciële doeleinden.
2. Berekening van zakat op handelsgoederen: Nadat het bezit van handelsgoederen een jaar is overschreden, worden de nisab bepaald op basis van de waarde van goud of zilver. Bij de bepaling van de vermogensgrens, worden de eenjarige uitgaven en schulden van de persoon zelf en zijn nabestaanden berekent. Als de resterende geld of handelsgoederen het nisab-bedrag bereiken en bezitsduur meer dan 1 jaar is, dan worden ze bij elkaar opgeteld en wordt één veertigste ervan als zakat vereist. (Ibnu'l Humam, Fethu'l Kadir, Vol.1, Shf. 528). Aangezien zakat op handelsgoederen verplicht is, mag de eigenaar zelf kiezen hoe ze de 1/40ste zakat betaald. Zakat op goud, zilver, dierlijke of landbouwproducten kunnen met de goederen zelf of met geld betaald worden. Op het einde van het jaar wordt er rekening gehouden met de geheel van de eigendom, zo wordt de zakat berekend. Dus de winst van heel het jaar door wordt erbij berekend.
In partnerschappen die zijn opgericht volgens islamitische principes, is elke partner verplicht zakat te betalen volgens zijn aandeel.
De partners geven elkaar in principe volmacht bij de handelstransacties. Zakat is een aanbidding en de geldigheid ervan hangt af van de intentie. Om deze reden moeten de partners elkaar volmacht geven om zakat te geven voor hun bedrijf. We kunnen de zakat van bedrijven op basis van kapitaal-en winst partnerschap als volgt uitleggen:
1. Kapitaal Partnerschap: Het is een soort partnerschap gevormd door twee of meer mensen die hun kapitaal samenbrengen. De ingebrachte kapitaal moet niet gelijk zijn. De verdeling van de winst wordt bepaald door het contract, en de verliesrekening volgens de kapitaalratio's. Dit type partnerschap kan een handelsbedrijf of een industrieel productiebedrijf zijn. Vast kapitaal zoals kantoren, winkels, magazijnen en dienstvoertuigen worden niet berekend bij de zakat.
Voorbeeld berekening van de eindejaars zakat van een bedrijf dat actief is in levensmiddelensector. Ten eerste worden de schulden afgetrokken op basis van de boekhoudkundige resultaten aan het einde van het jaar.
Stel dat er 4 partners zijn met gelijke aandelen, zij beschikken over: €400 duizend contant geld, 20 ton rijst, 20 ton kristalsuiker en 20 ton droge bonen zijn. De zakat wordt hier in 4 verdeeld. Als de partners geen privéschuld hebben of enig ander eigendom dat aan zakat onderworpen is, zal de zakat schuld als volgt uitzien:
€400 000: 4= €100 000 : 40 = 2500 € (te geven zakat)
20 ton rijst : 4 = 5 ton rijst: 40 = 125 kg rijst (te geven zakat)
20 ton kristalsuiker: 4=5 ton kristalsuiker: 40 = 125 kg kristalsuiker (te geven zakat)
20 ton bonen: 4 = 5 ton bonen: 40 = 125 kg boon (te geven zakat)
In het industriële bedrijf zal het niet-stijgende vaste kapitaal groter zijn.
De gebouwen, machines, magazijnen, dienstvoertuigen en andere onroerende goederen van een fabriek, zijn niet commerciële onroerend goederen, deze zijn vrijgesteld van zakat.
Nadat dat de schulden zijn afgetrokken, wordt de resterende geld, grondstoffen, enz. berekent aan één veertigste zakat aan het einde van het jaar. Elke partner is verplicht zijn eigen deel te betalen. Indien één van de partner privé schulden heeft, kan hij zijn aandeel meetelden voor deze schulden. Als er andere goederen die meetellen als zakat, worden deze toegevoegd aan de bedrijfsaandelen en wordt de zakat opnieuw berekend.
2. Zakat van aandelen:
Het document dat de aandelen van partners in een bedrijf bepaalt, wordt een "aandeelhoudersovereenkomst" genoemd. Hoewel deze rekening aanvankelijk de reële activa van het bedrijf weerspiegelt, blijkt jaren later dat het bedrag in de voorraden constant blijft, ook al zijn de activa van het bedrijf honderden keren gegroeid. Deze rekening weerspiegelt de kapitaal in eigen vermogen van het bedrijf. Ook al stijgt deze kapitaal in de loop van tijd, blijft het bedrag op papier gelijk. Terwijl het totale bedrag op de aandeelhoudersovereenkomst bijvoorbeeld driehonderd miljoen bedraagt, kan het eigen vermogen van het bedrijf oplopen tot tien of vijftien miljard. Men moet er rekening mee houden dat, geven van dividenden volgens cijfers van vijftien tot twintig jaar geleden misleidend kunnen zijn. Met de toestemming van de aandeelhouders, mag men een deel van de winst toevoegen aan de activa van het bedrijf. Hierbij is het doel om winst te maken, maar als één van de partners de winst nodig heeft, heeft hij recht op zijn deel. In dit geval groeien de aandelen van de partners die geen winst ontvangen. Kortom, moet men rekening houden met een aantal factoren (zoals uitgekeerde winsten, inflatie,..) en indien nodig de aandeelhoudersovereenkomst aanpassen. Als iemand bijvoorbeeld 15 jaar geleden een 1 miljoen lira-aandelen had in een bedrijf van 100 miljoen lira, als de kapitaal van deze vandaag is gestegen naar 15 miljard lira, dan is de huidige aandeel van deze partner 150 miljoen lira. Dus deze partner is ook aansprakelijk voor een veertigste van 50 miljoen lira (150/3 partners).
In een islamitisch land heeft elk partner het recht om te weten hoeveel percentage van zijn aandeel in de (activa) kapitaal van het bedrijf onderworpen is aan zakat. Op het einde van het jaar wordt er rekening gehouden met de geheel van de eigendom, zo wordt de zakat berekend. Dus de winst van heel het jaar door wordt erbij berekend.
3. Zakat op obligaties:
Zakat op vastrentende obligaties, winst/verlies obligaties wordt de som van de winst berekend aan het einde van het jaar.
4. Winstpartnerschap
één van de partners plaats de kapitaal, de andere verricht arbeid. Dit wordt in de islam "Mudarabe" genoemd. De winstverdeling gebeurt volgens de opgestelde contract. Alleen de eigenaar van het kapitaal is verantwoordelijk voor het verlies, tenzij er sprake is van opzet, schuld of nalatigheid van de exploitant. Mudarabe vormt ook de basis van islamitisch bankieren. De kapitaal houder is aansprakelijk voor de zakat op basis van geplaatste zakat, en de partner die arbeid verricht, is aansprakelijk voor de zakat op basis van zijn loon/winst. (Ibn Abidin, Redu'l Muhtar, Vol.3, Shf.364, Züheyli, al-Fiku'l Islami ve Edilletuhu, Vol.2, Shf. 799)
5. Verschillende voorbeelden bij het bepalen van de zakat op handelsgoederen
De waarde van elk eigendom wordt bepaald volgens de valuta in die gebied en de zakaat wordt berekend in overeenstemming met de bovenstaande formule. Alle goederen (zoals kleding,..) buiten goud, zilver en gewone munten zijn niet onderworpen aan zakat, tenzij ze commercieel- of landbouwkundig doeleinden. Indien de waarde van alle goederen wordt het nisab-bedrag bereikt, is zakat vereist. Hiervoor wordt veroorzaakt dat deze goederen productief zijn. Dit is niet het geval voor goud, zilver en geld. Deze worden beschouwd als ‘nami’ zelf. (El-İhtiyar, C.1, Shf. 112).
Het probleem wordt beter uitgelegd aan de hand van een voorbeeld:
De eigendom van een moslim bestaat uit: 10 schapen, 5 runderen, 2 paarden, 1 zilveren kruik, 1 goud gemengd dienblad, een paar overhemden etc.
Deze goederen op zichzelf bereiken het nisab-bedrag niet.
Aangezien deze goederen een commerciële identiteit hebben, worden ze allemaal samengebracht en wordt hun waarde beoordeeld ten opzichte goud of zilver, en wordt ¼ ervan vereist als zakat. Pas als de goederen één jaar in bezit hebt, wordt is het verplicht om zakat te betalen. Als de situatie van handelsgoederen, goud en zilver in de loop van het jaar verandert, wordt de hawl-i havelan niet afgetrokken. Met andere woorden, er wordt geen herstartdatum bepaald voor zakat. (Istılahat-i Fiqhiyye Public, Vol. 4, Shf. 94)
Als de nisab aan het einde van het jaar gelijk blijft, dan pas moet men zakat betalen.
Voor huisdieren en 6 diersoorten wordt er zakat vereist. (Schapen, geiten, runderen, buffels, kamelen en paarden) Volgens Abu Hanifa is zakat ook verplicht voor paarden. Volgens Abu Yusuf en Imam Muhammad is zakat niet vereist voor paarden. De tweede optie vormt de basis -van de fatwa. Om zakat voor dieren te geven, moet men vodoen aan de de volgende voorwaarden: (Ibnu'l Humam, Fethu'l Kadir, Vol.1, Shf. 494; Ibn Kudame, al-Mugni, C.2, Shf. 575-577, 591-596)
a) Huisdieren
b) Het aantal dieren dat het quorum bereikt dat we later zullen uitleggen.
c) De eigenaar bezit al meer dan één jaar de dieren eigendom.
d) Het grootste deel van het jaar, worden de dieren op weiden en platteland gevoerd, en niet thuis met haver of voer zijn gevoerd. De beoordeling van dieren voor handel zal zijn zoals andere handelsgoederen.
1. Zakat van schapen en geiten:
Zakat wordt niet gegeven aan minder dan veertig van de schapen en geiten. Als men meer dan een jaar, boven de 40 schapen en geiten in bezit heeft, dan is zakat verplicht.
Voor 40 tot 120 schapen wordt er één schaap als zakat gevraagd, , voor 121 tot 200 schapen wordt er twee gevraag en drie voor 201 tot 399 schapen, enz...
Daarna wordt voor elk gezicht nog een schaap gegeven.
Dezelfde regels gelden ook voor de geiten.
2. Zakat van runderen en buffels:
De nisab van runderen en buffels is 30. Voor minder dan 30, is zakat niet vereist.
De zakat hangt af van de hoeveelheid dieren.
30 tot 40 runderen, wordt er één runds van 2 jaar gevraagd.
40 tot 60 runderen, wordt er één runds van 3 jaar gevraagd.
Meer dan 60 runderen, worden er 2 kalfjes van één jaar gevraagd.
Voor de komende 30 runderen, wordt één kalf gevraagd; en voor de komende 40 wordt er één buffalo gevraagd.
Dezelfde regels gelden ook voor de buffels.
3. Zakat van kamelen:
Zakat wordt niet gegeven aan minder dan 5 kamelen. Er wordt één schaap gevraagd als zakat voor vijf kamelen die één jaar oud zijn. Tot 9 kamelen is men vrijgesteld.
10 tot 20 kamelen, wordt er één schaap per 5 kamelen gevraagd. 20 tot 24 kamelen is men vrijgesteld van zakat.
25-35 kamelen; wordt er één vrouwen kameel van 2 jaar gevraagd als zakat.
36-45 kamelen; wordt er één vrouwen kameel van 3 jaar gevraagd als zakat.
46-60 kamelen; wordt er één vrouwen kameel van 4 jaar gevraagd als zakat.
60-75 kamelen; wordt er één vrouwen kameel van 5 jaar gevraagd als zakat.
76-90 kamelen; wordt er 2 vrouwen kamelen van 3 jaar gevraagd als zakat.
91-120 kamelen; wordt er 2 vrouwen kamelen van 4 jaar gevraagd als zakat.
120-145 kamelen; wordt er 2 4-jarige kamelen, en per 5 kamelen één schaap gevraagd als zakat.
145-124 kamelen; gaat het verder als per 5 kamelen één schaap, indien boven de 124 aantal kamelen per 10 kamelen één schaap.
Tegenwoordig heeft het kapitaal zich in andere richtingen gekeerd om meer regelmatig inkomen te verschaffen.
Werkplaatsen, winkels, herbergen, appartementen, magazijnen en fabrieken die zijn opgericht voor productie; worden gebruikt om huurinkomsten te verschaffen. Bussen, treinen, vliegtuigen, schepen, vrachtwagens en soortgelijke voertuigen kunnen ook hierbij behoren. Dit zijn allemaal investeringen, en daarom is zakat vereist.
Voorbeeld, als men jaarlijks €10.000 huurinkomen heeft, wordt de zakat berekent op basis van de huurinkomst, niet de waarde van het huis. De jaarlijkse zakat van zo'n huis is: €10.000: 40 = €250.
In sommige gevallen kunnen handelsgoederen en huurinkomsten in één goed worden verzameld.
Als een aannemer tijdelijk enkele te verkopen appartementen verhuurt, verandert de commerciële eigendom niet. Wij bijvoorbeeld bezit over 10 bussen, moet zakat betalen op basis van zijn inkomen. Ook al besluit om er in de loop van het jaar drie ervan te verkopen, totdat hij het verkoopt, behoort zijn inkomst nog steeds tot het nisab-bedrag. Bedrijven, fabrieksgebouwen, machines, onderdak, dienstvoertuigen, magazijnen en onroerend goederen waarop deze faciliteiten zijn gebouwd, wordt er geen zakat voor gevraagd.
Pas na aftrek van de schulden, zullen de resterende contanten op het eind evan de berekend worden voor te betalen zakat.
Als het bedrijf heeft geïnvesteerd in bepaalde onroerende goederen met commerciële doeleinden of om het bijvoorbeeld later te verkopen, zal men dit berekenen tot het zakat.
Op pad met Hasene
Ook ik doe mee met goede doelen
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
Loading...
Uw e-mail wordt verzonden, een ogenblik geduld alstublieft…
Cookiebeleid 🍪
Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met ons cookiebeleid. Privacybeleid
Details